Stroomstoring

In Nederland zijn we erg afhankelijk van elektronische apparaten en gaan we er eigenlijk vanuit dat we altijd stroom hebben. Toch zit de gemiddelde Nederlander gemiddeld zo`n 22 minuten zonder energie. Vaak is dit het gevolg van werkzaamheden in de grond, natuurgeweld of een overbelast netwerk. Storingen van meer dan 24 uur zijn in ons land vrij uniek, maar langdurige storingen komen voor. Wat moet je doen wanneer je ineens in het donker zit en kun je als consument een schadevergoeding krijgen? Je leest hier praktische informatie over stroomstoringen.

De stroomuitval melden

Je kunt de stroom- of gasstoring melden via het gratis Nationale Storingsnummer: 0800-9009. Met dit nummer kom je in contact met de netbeheerder, deze is verantwoordelijk voor het stroomnetwerk. Bel voor het uitvallen van stroom nooit naar 112 wanneer het geen echt noodgeval is. Heb je hulp nodig, bijvoorbeeld voor tijdelijke opvang? Neem dan contact op met de gemeente.

Wat doen tijdens een stroomstoring?

Wanneer thuis de elektriciteit is uitgevallen is het handig om de volgende tips op te volgen:

  • Probeer geen onnodige telefoontjes te plegen, want dit kan het telefoonnet overbelasten en zo kunnen noodgesprekken niet goed doorkomen
  • Haal alle stekkers uit het stopcontact. Zo voorkom je schade door overbelasting wanneer de stroom ineens vol kracht weer wordt geactiveerd (een spanningspiek)
  • Ga na of er in jouw buurt of in het flatgebouw mensen zijn die wellicht extra hulp nodig hebben
  • Houd in koude maanden de warmte binnen door deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten te houden
  • Laat de vriezer en ook de koelkast zoveel mogelijk dicht
  • Gebruik je een tijdelijke gasbrander of noodaggregaat? Let dan goed op de mogelijk van koolmonoxidevergiftiging, vooral in een kleine ruimte met weinig ventilatie

Voorbereiding stroomstoring

Een stroomstoring komt altijd wanneer je het niet verwacht en de beste voorbereiding doe je dan ook vooraf. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Volg deze tips om een plotselinge stroomuitval zo aangenaam mogelijk te maken:

  • Zorg er altijd voor dat je kaarsen en lucifers in huis hebt
  • Bewaar een zaklamp op een specifieke plek in het huis (het liefst opwindbaar en niet op batterijen)
  • Bewaar in de voorraadkast een fles water een eten (in blik) dat zonder energie bereid kan worden
  • Houd een radio op batterijen plus nieuwe batterijen in je huis zodat je rampennieuws kunt volgen
  • Sla belangrijke spullen zoals medicijnen altijd hoog op in het geval van een overstroming

Vergoeding bij stroomuitval

n sommige gevallen van stroomuitval kun je een vergoeding krijgen van de netbeheerder. Hier zijn een aantal vaste regels aan verbonden, afhankelijk van jouw stroomaansluiting. De vergoeding hoef je niet aan te vragen, maar wordt automatisch door de netbeheerder  uitgekeerd binnen een half jaar na de storing. Het maakt hiervoor niet uit welke energieleverancier je hebt en hoeveel je voor energie betaalt.

Aansluiting maximaal 3×25 ampère

Voor een normaal huishouden met een maximaal 3×25 ampère aansluiting geldt dat je na 4 uur stroomuitval in aanmerking komt voor een vergoeding. De exacte regels zijn:

  • Voor minder dan 4 uur storing ontvang je geen vergoeding
  • Bij een storing van 4 tot 8 uur ontvang je €35
  • Voor iedere periode van 4 uur storing na de eerste 8 uur ontvang je €20

Voorbeeld: Je woont in een gezinswoning met 3×25 ampère aansluiting en hebt last van een stroomstoring van 17 uur. Je ontvangt dan geen vergoeding voor de eerste 4 uur, je ontvangt €35 voor de tweede 4 uur en 2 x €20 voor de 2 x 4 uur daarna. Voor het 17e uur krijg je geen vergoeding, omdat dit niet binnen een periode van 4 uur valt.

Aansluiting tussen 3×25 ampère en 1 kV

Bij aansluitingen hoger dan 3×25 ampère (dit zijn meestal bedrijven) gelden andere vergoedingsbedragen. Voor de netwerken tot 1 kV geldt:

  • Voor minder dan 4 uur storing geldt geen vergoeding
  • Bij een storing van 4 tot 8 uur is het bedrag €195
  • Voor iedere periode van 4 uur storing na de eerste 8 uur ontvang je €100

Aansluiting tussen 1 kV en 35 kV

Bij een aansluiting tussen 1 kV en 35 kV gelden de volgende regels:

  • Een storing van minder dan 2 uur wordt niet vergoed
  • Bij een storing van 2 tot 8 uur ontvang je €910
  • Voor iedere periode van 4 uur storing na de eerste 8 uur ontvang je €500

Aansluiting boven de 35 kV

Bij een spanning hoger dan 35 kV wordt de vergoeding als volgt geregeld:

  • Een storing van minder dan 1 uur wordt niet vergoed
  • Bij een storing van 1 tot 8 uur ontvang je €195
  • Voor iedere periode van 4 uur storing na de eerste 8 uur ontvang je €100

Schade na stroomuitval

Het kan gebeuren dat door de stroomuitval een apparaat kapot gaat of je andere fysieke schade ervaart. Deze schades worden niet geregeld door de ACM, maar in principe is de netbeheerder verantwoordelijk. Een onderbouwde schadeclaim moet je dan ook naar de netbeheerder sturen. Deze vergoedt echter niet altijd de schade, omdat netbeheerders niet aansprakelijk zijn voor schade die niet door henzelf veroorzaakt is zoals blikseminslag. Je kunt in deze gevallen ook een jurist contacteren of informeren bij jouw rechtsbijstandverzekeraar. Als consument kun je ook terecht bij het Juridisch Loket met vragen.