Verhuizen

Als je gaat verhuizen, is het niet nodig om over te stappen van energieleverancier. Je kunt dan gewoon een adreswijziging doorgeven. Maar als je geen lopend contract hebt, is overstappen naar een andere leverancier wel altijd een mogelijkheid. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij een verhuizing en wat je allemaal moet regelen met je energieleverancier.

Contract niet adresgebonden

Als je gaat verhuizen is het handig om te weten dat je energiecontract niet adresgebonden is, maar op jouw naam staat. Een verhuizing is dus geen reden voor vroegtijdige beëindiging van je energiecontract, je contract verhuist gewoon met je mee. Een verhuizing duurt administratief gezien ongeveer vier weken om te verwerken, maar je zult in de tussentijd gewoon energie ontvangen op je nieuwe adres.

Overstappen tijdens je verhuizing

Als je geen lopend contract meer hebt bij je energieleverancier, dan kun je overstappen wanneer je wilt, dus je verhuizing zou hier een mooi moment voor kunnen zijn. Hiervoor geldt een wettelijke opzegtermijn van 30 dagen, dus hou hier rekening mee.

Kan ik mijn nog lopende contract beëindigen?

Mocht je een lopend contract hebben en deze vroegtijdig willen beëindigen, dan is dit vaak wel mogelijk. Je energieleverancier kan hier wel kosten voor in rekening brengen, een opzegvergoeding. Je energieleverancier zelf kan je vertellen hoe hoog deze is, maar kan maximaal €125 bedragen. Voor meer informatie over het opzeggen van je energiecontract en de kosten die hierbij komen kijken, kijk op onze pagina over overstappen.

Andere regio

Als je verhuist naar een andere regio, dan krijg je te maken met een andere netbeheerder. Hiervoor kun je niet kiezen. Je hoeft hier ook niets voor te doen, dat regelt je energieleverancier allemaal voor je.

Stappenplan verhuizen

Als je gaat verhuizen, zijn er veel dingen die je moet regelen. Ook als het aankomt op energie en gas. Het is daarom handig om een lijstje te hebben, zodat je alles dat je moet doen op een rijtje hebt. Deze vind je hieronder. Let er wel op dat, als je je gas- en elektriciteitscontract bij verschillende leveranciers hebt lopen, dat je beide leveranciers op de hoogte stelt. Ook belangrijk om te weten: sommige leveranciers brengen voor het verwerken van je adreswijziging administratiekosten in rekening. Hier de checklist van wat je allemaal moet regelen:
  • Allereerst geef je je verhuizing door aan je leverancier. Doe dit op tijd, anders hebben ze niet genoeg tijd om de wijziging door te voeren. Je kan al drie maanden van tevoren je adreswijziging doorgeven aan je leverancier, maar minimaal moet je dit twee weken voor de verhuisdatum doorgeven. Vaak kun je je adreswijziging ook heel makkelijk via de website van je leverancier doorgeven.
  • Op de dag datje daadwerkelijk verhuist, schrijf je de meterstanden op van de stroom en van het gas van je oude woning. Deze moet je namelijk aan je leverancier doorgeven. Je leverancier zal je hier vanzelf om vragen door je een meterstandenkaart of het verzoek om deze online in te vullentoe te sturen. Als je een koopwoning had, is het verstandig om samen met de nieuwe bewoner van je oude woning de standen op te schrijven, bijvoorbeeld tijdens de sleuteloverdracht. Voor huren geldt hetzelfde, maar dit kan je ook samen met je verhuurder doen.
  • De dag dat je de sleutel krijgt van je nieuwe woning, schrijf je ook daar de meterstanden van op. Zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijftien dagen, geef je dan de meterstanden door aan je energieleverancier. Die kan ze dan doorgeven aan je netbeheerder.
  • Als je de eindafrekening ontvangt, controleer dan of de juiste meterstanden op de eindafrekening staan. Als deze niet kloppen, moet je dit zo snel mogelijk doorgeven aan je energieleverancier. Hiervoor heb je de tijd tot uiterlijk vijf werkdagen vóór het einde van de derde maand na de overstapdatum.
Wat trouwens ook belangrijk is, is dat je controleert of de meters in je nieuwe woning onbeschadigd zijn. Probeer te voorkomen dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele schade. Als je twijfelt, neem dan contact op met je energieleverancier.

Verhuizen zonder energiecontract

Het kan natuurlijk zo zijn dat je gaat verhuizen, maar nog geen energiecontract hebt. Bijvoorbeeld als je bij je ouders woont en op jezelf gaat, of wanneer jij en je partner uit elkaar gaan en jij verhuist naar een nieuwe woning. Hiervoor kun je dan makkelijk een nieuw contract afsluiten. Hier kun je energieleveranciers vergelijken en kijken welke voor jou het voordeligst is. Ook voor nieuwe contracten geldt dat je deze zo snel mogelijk aanvraagt, liefst minimaal 2 weken van tevoren.

Eerste bewoner

Ga je verhuizen naar een nieuwe woning waarvan jij de eerste bewoner bent? Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld in een nieuwbouwwoning gaat wonen of in een gerenoveerd gebouw dat voorheen geen woning was. Dan moet je eerst even controleren wie de netbeheerder is van de regio waar je gaat wonen en deze hierover informeren.

Eindafrekening

Je energieleverancier moet je binnen zes weken na je verhuizing een eindafrekening sturen. Heb je deze niet binnen deze termijn ontvangen, neem dan contact op met je leverancier. Controleer deze eindafrekening goed. Als je denkt dat ‘ie niet klopt, geef dit dan ook door aan je energieleverancier. Mocht je er samen niet uit komen, dan is er nog de Geschillencommissie. Deze stichting behandelt op onafhankelijke wijze consumentenklachten.

Af laten sluiten energievoorziening

Als je gaat verhuizen is het niet nodig om de energievoorziening af te sluiten. Door samen met de nieuwe bewoners de meterstanden op te schrijven, is precies duidelijk wie voor welke gas of energie betaalt. Mocht er nog geen nieuwe bewoner zijn als jij de woning verlaat, dan kun je wel de netbeheerder verzoeken om de voorzieningen af te laten sluiten. Hiervoor moet je vaak wel kosten betalen (afsluitkosten).

Ik ben te laat met mijn verhuizing doorgeven, wat nu?

Zodra je doorhebt dat je te laat bent, bel dan zo snel mogelijk met je energieleverancier. Het kan namelijk zijn dat er (nog) geen stroom/gas geleverd wordt in je nieuwe woning. Deze moet dan door je netwerkbeheerder worden aangesloten. Dit duurt maximaal twee weken en het kan zo zijn dat hier extra kosten aan gebonden zijn. Voor de energielevering in je oude woning kan het zo zijn dat je blijft doorbetalen totdat je afmelding verwerkt is. Achteraf worden dit overigens weer rechtgetrokken zodra alle meterstanden doorgegeven en verwerkt zijn.