Eindafrekening

Wanneer je verhuist of naar een andere energieleverancier overstapt, dan moet je de lopende rekening met je huidige energieleverancier stopzetten. Dit gebeurt door middel van de eindafrekening. Op deze rekening staat precies vermeld hoeveel je over de specifieke periode verbruikt hebt en of je hiervoor genoeg voorschot hebt betaald. Op deze pagina vind je meer informatie over de voorwaarden rondom de eindafrekening en in welke termijnen deze betaling geregeld moet zijn.

Verschil jaarafrekening en eindafrekening

Een jaarafrekening ontvang je jaarlijks na een contractperiode van twaalf maanden. Hierin staat vermeld hoeveel je in dat jaar verbruikt hebt en wat voor voorschotbedrag je hebt betaald. Een eindafrekening ontvang je alleen wanneer je een contract beëindigd vanwege een overstap naar een andere energieleverancier of een verhuizing. Ook in een eindrekening staat het complete overzicht van jouw verbruik en jouw totale betaalde voorschot. Na het ontvangen van een eindafrekening sluit je opnieuw een contract af en de eerstvolgende jaarafrekening zal je dus twaalf maanden na ingang van dit nieuwe contract ontvangen.

Meterstanden doorgeven

Bij het beëindigen van een contract vanwege een overstap of wanneer je verhuist dien je de laatste meterstanden door te geven aan de (oude) energieleverancier. Deze meterstanden moet je binnen 15 werkdagen na de verhuizing of de overstap doorgegeven hebben. De energieleverancier zal, wanneer je geen slimme meter hebt, controleren of de meterstanden die je hebt doorgegeven geloofwaardig zijn. Wanneer dit niet het geval is of er staat een typefout in de meterstanden, dan neemt de leverancier ook binnen 15 werkdagen contact met jou op. Wanneer de gegevens kloppen speelt de energieleverancier de gegevens door aan de netbeheerder. Ook dit moet binnen een periode van 15 werkdagen gebeuren en als je de meterstanden niet op tijd doorgeeft, dan zal de energieleverancier de hoogte van het verbruik daarom schatten. Hierdoor kan je uiteindelijke energienota hoger uitvallen. Wanneer het verbruik geschat is zal dit altijd vermeld staan op de eindafrekening.

Deadline ontvangen eindafrekening

Volgens de regels van de ACM zijn energieleveranciers verplicht om de eindafrekening binnen zes weken na de overstap of de verhuizing naar jou als consument op te sturen. Wanneer je de eindafrekening na deze zes weken nog niet ontvangen hebt, dan kun je het beste contact opnemen met de energieleverancier. Het is vanwege deze administratie en een mogelijke naheffing belangrijk dat je in het geval van een verhuizing altijd een nieuw adres doorgeeft aan de energieleverancier. Wanneer je dit niet doet ben jij verantwoordelijk voor eventuele onbetaalde rekeningen en schulden die hieruit volgen.

Fouten in de eindafrekening

Het is belangrijk om de eindafrekening altijd te controleren op fouten. Wanneer de gegevens op de eindafrekening niet overeenkomen met de meterstanden die jij hebt doorgegeven of wanneer jouw meterstanden geschat zijn, dan moet je zo snel mogelijk contact opnemen met jouw energieleverancier. Hiervoor geldt dat je dit binnen twee weken na het ontvangen van de eindafrekening moet doen, zodat de energieleverancier nog tijd heeft om contact op te nemen met de netbeheerder. Buiten deze periode is het wellicht te laat om nog aanpassingen door te voeren. Als je de eindafrekening ontvangt omdat je overstapt naar een andere leverancier, dan kun het beste contact opnemen met de nieuwe leverancier. Beland je in een conflict met de leverancier over fouten op de eindafrekening? Dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie en Water.

Naheffing

Na het ontvangen van de eindafrekening is het mogelijk dat je nog een naheffing van de energieleverancier ontvangt. De naheffing is een extra rekening die verstuurd wordt als de leverancier later nog een fout ontdekt in de facturering van de eindafrekening. Het versturen van een naheffing is toegestaan binnen de verjaringstermijn. Deze termijn is voor alle facturen met een betaaldatum na 14 juli 2004 een termijn van 2 jaar. Wanneer je de naheffing buiten deze termijn ontvangt, dan is de leverancier te laat en hoef je de rekening niet te betalen. Handig om te weten is dat de verjaringstermijn opnieuw ingaat op de datum wanneer je een herinnering van de naheffing ontvangt van de leverancier.