Vattenfall

Vattenfall logo

Energieleverancier Vattenfall is onderdeel van het internationale, Zweedse energieconcern Vattenfall, de grootste warmteproducent en ook een van de grootste elektriciteitsproducten in Europa. Vattenfall is een van de grootste energieleveranciers van Nederland en bedient ruim 2 miljoen bedrijven, organisaties en consumenten. Ze bieden aan hun klanten diverse energie-gerelateerde producten, elektriciteit, gas, warmte, gebouwkoeling met Vattenfall koude en andere diensten.

Naar Vattenfall

Meer over Vattenfall

Vattenfall heeft als uitgangspunt een balans te vinden tussen de betrouwbaarheid van de levering, de betaalbaarheid van energie en daarnaast een zo duurzaam mogelijke energieproductie. Het hoofdkantoor van Vattenfall bevindt zich in Amsterdam. Ze zorgen voor betrouwbare levering door gebruik te maken van duurzame energiebronnen maar ook fossiele brandstoffen.

Vattenfall heeft als lange termijn doel om volledig over te stappen op groene stroom. Echter stellen ze wel dat op dit moment niet iedereen in Nederland van stroom kan worden voor zien met duurzame energie. Vattenfall investeert ook regelmatig in duurzame projecten.

De energieleverancier heeft drie kernwaarden opgesteld. Met de kernwaarden willen ze richting geven aan hun werkzaamheden. Ten eerste is veiligheid een van de kernwaarden. Dit is dan ook de prioriteit van Vattenfall. Ze willen er alles aan doen de werknemers een veilige en gezonde werkplek te bieden. Ten tweede is prestatie een van de kernwaarden. Ze streven er namelijk naar hun doelstellingen verwezenlijken. Ten derde is een van de kernwaarden samenwerking. Onderling vertrouwen, kennisuitwisseling, ontwikkeling en open en eerlijke samenwerking zijn de steunpilaren om samen de doelstellingen te bereiken.

Tarieven Vattenfall

Vattenfall richt zich op het leveren van duurzame energie. Hiervoor maakt men gebruik van wind-, water- en zonne-energie zonder CO2-uitstoot. Omdat het nog niet mogelijk is om voor iedereen groene stroom te leveren, is het ook mogelijk om voor “grijze” stroom te kiezen.  Op de website kan je alvast een voorproefje krijgen door je maandelijkse kosten te berekenen. Hiervoor hoef je alleen maar je postcode en huisnummer invullen.

Afhankelijk van je eigen wensen, kan je bij Vattenfall kiezen voor een breed assortiment aan producten: 

Energiecadeau XL
Dit is een pakket met standaard stroom en gas afname, maar waarbij het tarief voor een jaar is vastgesteld. Daarnaast kan je ook uit een verscheidenheid aan welkomstgeschenken kiezen ter waarde van € 350,-. 

Powerdeal
Bij dit pakket neem je standaard stroom en gas af. Het tarief is hierbij ook voor een jaar vastgesteld. Je krijgt echter € 200,- korting op je jaarrekening. 

Groene Topdeal
Met dit pakket ben je uitsluitend duurzaam opgewekte energie aan het afnemen. Het tarief is ook voor een jaar vastgesteld. Daarnaast krijg je 3 maanden gratis groene stroom. 

Eigen product
Daarnaast is het ook mogelijk om zelf je product samen te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om alleen stroom of alleen gas af te nemen, Vattenfall geeft je tijdens het proces advies over de mogelijkheden en de maandelijkse lasten. 

Overstappen

Wil je overstappen van Vattenfall naar een andere verzekeraar dan kun je het contract opzeggen voordat het contract afloopt. Deze kosten worden dan wel bij je in rekening gebracht. Bij een contract voor onbepaalde tijd worden er geen kosten in rekening gebracht. Ook worden er geen kosten in rekening gebracht bij een contract wat bijna afloopt. Wanneer je vergeten bent je contract op te zeggen als het is afgelopen, dan wordt het contract verlengd voor een onbepaalde tijd tegen een variabele prijs.

Naar Vattenfall

Opzegvergoeding

Bij Vattenfall geldt een opzegvergoeding als het contract eerder wordt opgezegd. Er geldt bij verschillende resterende looptijden een opzegvergoeding per product stroom of gas. Deze zijn inclusief BTW:

  • 0 tot 18 maanden voor het einde van de contractduur: €50,-
  • 18 tot 24 maanden voor het einde van de contractduur: €75,-
  • 24 tot 30 maanden voor het einde van de contractduur: €100,-
  • 30 maanden en langer voor het einde van de contractduur: €125,-
Overstapkorting
Soms geldt er bij Vattenfall een actieaanbod als je wilt overstappen naar Vattenfall. Je krijgt dan een overstapkorting. Het is afhankelijk van de looptijd van het contract hoe hoog deze overstapkorting is. Bij een 1- of 2-jarig contract is dit maximaal €50,-. Bij een 3 -jarig of langer contract is dit maximaal €125,-. Je moet dan wel voldoen aan de voorwaarden voor de overstapkorting.

Algemene informatie

Informatie over hoe je kunt betalen, wanneer welke tarieven gelden en wat je moet doen als je gaat verhuizen vind je hieronder:

Betaling
Bij Vattenfall betaal je standaard via de automatische incasso. Hierbij kan je wel zelf voor de dag kiezen waarop je het bedrag zou willen betalen. ideaal voor wanneer je loon op een ongebruikelijke dag ontvangt. Mocht je liever via acceptgiro willen betalen, dan komt er € 1,82  administratiekosten bovenop je tarief. 

Op welke momenten gelden de laag- en normaaltarieven?
Vattenfall biedt verschillende mogelijkheden bij het afsluiten van een contract. Zo kun je bijvoorbeeld overdag meer energie gebruiken dan ’s avonds of juist andersom.

– Een enkeltarief is het voordeligst als je overdag meer stroom verbruikt dan dat je ’s avonds doet. Je betaalt dan 24 uur per dag een zelfde prijs voor de stroom. Het enkeltarief is beschikbaar in elke regio waar je woont.

– Een normaaltarief en daltarief zijn de voordeligste opties als je juist overdag weinig thuis bent en in de avonden en weekenden meer stroom gebruikt. Het daltarief gaat in om 21.00 of om 23.00. Je betaalt dan doordeweeks tussen 21.00 (of 23.00) en 7.00, in het weekend en op feestdagen minder voor de stroom. Overdag tijdens de werkdagen betaal je dan gewoon een normaaltarief.

Verhuizing
Als je gaat verhuizen dan moet je de verhuizing even aan Vattenfall doorgeven. Je moet dan je nieuwe adresgegevens doorgeven, het correspondentieadres afmelden en de datum van de sleuteloverdracht doorgeven. Van Vattenfall krijgt je binnen 24 uur een ontvangstbevestiging. Ook ontvang je de verhuis- of afmeld bevestiging binnen 1 week. Binnen 4 weken na de ontvangst van de meterstanden krijg je hiervan de eindafrekening. Je dient de meterstanden door te geven rondom de sleuteloverdracht.

Stroometiket Vattenfall

Vattenfall haalt energie uit verschillende bronnen voor hun particuliere klanten. In de volgende tabel is te zien welke bronnen dit precies  was in 2018 en wat het energieverbruik hiervan is:

Energiebronnen

Energiegebruik

Wind

NL 16,3%
EU 15%

Water 

NL 0,9%
EU 0%

Zon

NL 0,7%
EU 1,5%

Kolen

17,1%

Aardgas

37,4%

Nucleair

1,6%

Overig

9,4%

Extra diensten Vattenfall

Je kunt makkelijk in contact komen met Vattenfall. Je kunt via de telefoon contact opnemen maar ook online via chat of social media. Ook is er een forum waar je kunt praten met andere klanten. Op social media is Vattenfall bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 21.00 uur. Daarnaast kun je op werkdagen met energie adviseurs bellen tussen 8.00 en 18.00. Als je een mailtje stuurt ontvang je gemiddeld binnen 1 werkdag reactie van Vattenfall.

Daarnaast kan je bij Vattenfall ook terecht voor advies en mogelijkheden om je woning te verduurzamen. Hierbij kan je denken aan isolatie en circulatie, maar ook aan een CV-ketel en het zelf opwekken van energie door zonnepanelen. Verder is Vattenfall ook bewust bezig met je veiligheid om je huis te beschermen tegen brand en inbraak. Je kan zelfs laadpalen aanschaffen voor elektrische wagens. Vattenfall installeert al de bovenstaande producten bij je thuis met bijhorend advies. 

Storingen

Wanneer je last hebt van een storing is het verstandig om te bellen naar het nationale storingsnummer. Dit is 0800 9009. Je kunt het beste eerst even kijken of je buren ook last hebben van energieproblemen. Je kunt ook kijken of er een landelijke of regionale stroring is op de website gasenstroomstoringen.nl. Wanneer de storing is ontstaan door een defect aan je eigen installatie kun je het beste contact opnemen met Vattenfall.

Vattenfall klantenservice

Heb je vragen over de producten van Vattenfall? Dan kan je contact opnemen met de klantenservice van Vattenfall via:

Vattenfall kunt u bereiken via telefoonnummer 0900 0808.

Openingstijden: Maandag t/m vrijdag bereikbaar van 08:00 ’s ochtends tot 15:00 uur ’s avonds.

Inloggen Mijn Vattenfall

Bijgaand de link waar klanten kunnen inloggen op hun persoonlijke omgeving bij Vattenfall.

Contactgegevens Vattenfall

Wil je direct contact opnemen met Vattenfall dan kun je bij ze terecht via onderstaande contactgegevens.

 

Contactgegevens Vattenfall

Telefoon

0900-0808

Postadres

Postbus 41920 
1009 DC Amsterdam,

Openingstijden klantenservice

Werkdagen van 8.00 – 15.00

Naar Vattenfall