Wat doen netbeheerders?

Er zijn twee grote partijen die ervoor zorgen dat jij als consument thuis energie kunt gebruiken. Ten eerste is er de energieleverancier, hierbij sluit je een energiecontract af. De energieleverancier is echter niet de partij die voor het daadwerkelijke energietransport zorgt. Hiervoor zijn er in Nederland netbeheerders actief. Ontdek hier precies wat netbeheerders doen en wie jouw netbeheerder is.

De taken van een netbeheerder

Energieleveranciers regelen alle administratieve zaken en de energierekening en de netbeheerder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke transport van gas en stroom naar Nederlandse huishoudens. Hieronder vallen taken als:

  • het aanleggen van leidingen
  • het transporteren van de stroom en het gas
  • het aansluiten van (slimme) meters
  • het registreren van aansluitingen

Ook wanneer je thuis te maken krijgt met stroomuitval, storingen of problemen met de meter moet je hiervoor de netbeheerder inschakelen. Het landelijke storingsnummer van alle netbeheerders is: 0800-9009.

Wie is mijn netbeheerder?

Er zijn twee organisaties die verantwoordelijk zijn voor ons landelijke energienetwerk: de Nederlandse Gasunie beheert het gasnetwerk en TenneT beheert de hoogspanningselektriciteit. Daarnaast is er een aantal regionale netbeheerders dat het regionale transport regelt. Het is niet mogelijk om zelf te bepalen wie jouw netbeheerder is. Er is een verdeling van tien regio`s en iedere regio valt onder een bepaalde netbeheerder. Aan de hand van jouw postcode wordt er daarom een netbeheerder aan jou toegewezen. Op de website Eancodeboek.nl kun je aan de hand van jouw persoonlijke gegevens achterhalen wie jouw netbeheerder is.

Overstappen

Aangezien de netbeheerder waar je bij aangesloten bent afhankelijk is van de regio waar je woont, verandert er (tenzij je natuurlijk verhuist) niets aan het netbeheer wanneer je overstap naar een andere energieleverancier. Alle energieleveranciers in een regio zijn op hetzelfde netwerk aangesloten. Bij een overstap naar een andere energieleverancier zal deze de overstap doorgeven aan de netbeheerder en hier hoef jij zelf niets voor te doen.Je kunt dus niets doen om te besparen op de kosten van het netbeheer, maar de rest van de energierekening ligt wel in jouw handen. Door over te stappen naar een andere energieleverancier kun je besparen op de energieprijs die je betaalt.

Kosten voor netbeheer

Het gebruiken van het elektriciteitsnet kost geld en de netbeheerder brengt hier dan ook een bedrag voor in rekening. Dit is een vast bedrag dat je maandelijks betaalt via jouw energieleverancier. Je kunt op de energierekening en in je contract dan ook een bedrag terugvinden dat `de netwerkkosten` heet. Jouw energieleverancier verrekent deze kosten aan de netbeheerder en hier heb jij dus zelf geen werk aan. Het bedrag aan netwerkkosten dat je betaalt wordt gereguleerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is aan een maximum verbonden.

Regiotoeslag

Niet iedereen in Nederland betaalt dezelfde prijs voor het transport van gas. Dit komt door de regiotoeslag. Het gas dat wij in Nederland gebruiken wordt gewonnen in Groningen en vervolgens door het land getransporteerd. Hoe verder je van Groningen vandaan woont, hoe langer en hoe duurder dit transport is. De regiotoeslag die je moet betalen gaat dan omhoog. Het betalen van de regiotoeslag is verwerkt in de gasprijzen per postcode. De kosten van netbeheer voor elektriciteit zijn voor iedereen in Nederland gelijk.

Groene energie opwekken

Wanneer je zelf energie op gaat wekken betekent dit dat je minder gebruikmaakt van energie die de netbeheerders leveren. Het is als consument zelfs mogelijk om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Je ontvangt dan een vergoeding voor de energie die jij levert. Het is belangrijk om je te melden bij de netbeheerder wanneer je zelf stroom op gaat wekken, zo kun je aanspraak maken op de vergoeding en kan de netbeheerder het elektriciteitsnet beter beheren.

Controle op netbeheerders

Het beheer van het energienetwerk is een belangrijke taak en er zijn daarom veel regels vastgelegd door de overheid in de Gaswet en Elektriciteitswet van 1998. In 2008 is als toevoeging hierop nog de Wet Onafhankelijk Netbeheer (de Splitsingswet) ingevoerd die het verplicht maakte voor energiebedrijven om een aparte leverings- en producttak te hebben. Om te voorkomen dat netbeheerders hun alleenrecht in een bepaalde regio misbruiken en te hoge prijzen voor netbeheer vragen, houdt de ACM een oogje in het zeil. Deze organisatie controleert of netbeheerders de Gaswet en de Elektriciteitswet naleven.

Conflict met een netbeheerder

Heb je een conflict met een netbeheerder over de aansluiting van de slimme meter of een schadevergoeding na stroomuitval? Dan moet je proberen om samen met de netbeheerder tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet lukt zijn er twee opties:
  • Je kunt contact opnemen met de Geschillencommissie. Deze commissie bepaalt wie er gelijk heeft en dit is bindend. Hiervoor betaal je wel klachtengeld, maar wanneer je gelijk krijgt wordt dit kwijtgescholden
  • Je kunt geschilbeslechting starten via de ACM. De ACM bemiddelt tussen consumenten en netbeheerders. Met klachten over energieleveranciers kun je hier niet terecht